onsdag 15 juli 2009

Gustavianskt, jugend och allmoge


Det jag helst vill ha är möbler från 1700-talet och fram till tidigt 1900 tal. Av det jag lyckas komma över, dominerar 1800-tals möbler och sekelskifte 1900. Bilden nedan visar en gustaviansk spjälstol (fick tag i ett par, vilket gör det hela intressantare), ett bord med låda också 1700-tal, om än senare bemålning, och hästen med jugend-drag från tidigt 1900-tal.
Dessa möbler har ett modernt formspråk och kunde lika gärna varit tillverkade idag. Det är föga förvånande att möbler från denna period är oerhört eftertraktade runt om i världen.


Begreppet allmoge omfattar allt ifrån torparens enkla utdragssoffa till storbondens präktiga och fint dekorerade möbler. Ordet allmoge betyder "alla" eller "hela hopen"
Kanske är det på tiden att vi börjar värdera allmogemöblerna, annars försvinner de till utlandet där man bättre förstår att värdera dem-och betala för dem. T.e.x brunådrade skänkar säljs till låga priser än så länge (många har lutats av / målats om) så passa på att fynda! Högklassigt blådekorerade hälsningemöbler värderas däremot högt här hemma, och riskerar på så vis inte i lika hög grad att föras ut ur landet.
Bilden visar en skänk, från 1800-talets första hälft i originalskick och en dito stol med härlig patina, som jag köpte för ett tag sedan.

16 kommentarer:

Lilla Blanka sa...

Hej Ingrid!

Fantastisk skänk!!!

Jag faller nästan alltid för allmogemöbler från 1800-talet till kring 1900, gamla bondmöbler, drängaskåp, skänkar och linneskåp, slagbord och kökssoffor :)

Kram och ha en fin dag!
Mia

Krusidull sa...

Jag håller med dig.
Vi måste värna om det gamla, så kul när man också lyckas hitta ngt.
Hittade själv ett par väldigt gamla stolar (par)med tre bokstäver inristade.
Så nu blirdet en kul dektektivstund att ta reda på dess historia.
Kram
Krusidullan

mysiga heestrand sa...

Underbart med gamla möbler. De har en själ på något vis. Jag är också väldigt svag för gamla skänkar, slagbord etc.
Synd bara att det tar sådan tid med auktioner, men det är roligt.
Kram Marita i Heestrand

hemtrevnad marie sa...

Ja, jag håller med...verkligen på tiden att dessa möbler får ett uppsving!!
Var själv på auktion igår...och det följde md en hel del allmoge hem..bla en fållbänk i brunt/ ljusblått...en utdragsäng i ådringsmålat brunt, ett hörnskåp också det ådrat i brunt...1700 tal eller tidigt 1800-tal...ett mörkt rött klaffbord i original....just nu står klaffbordet i köket till de mörkröda tolixstolarna...får se om det blir kvar där, hihi!
kram på dig!

Anci sa...

Hej !
Nu är jag tillbaka i Stockholm igen efter ett roligt och lagom innehållsrikt besök i Göteborg.
Jag är så glad att få ha besökt din butik och för de vackra sakerna jag fick med mig. Nästa gång kommer jag med en lastbil och min allra största plånbok :)

Ha det så bra

Stor kram
Anci

Bralliz sa...

Hej Ingrid!

Vilken urgullig häst :)
Vilka super fina möbler du visar!
Gillar det lilla bordet med en låda :)
Ha det bra!
Kraaaaam Alice

Lilla huset på prärien sa...

Jasså här haglar inläggen helt plötsligt när man råkar vara borta en vecka! *ler*

Har haft det underbart i Dalarna och träffat underbara människor! Nu hoppas jag snart kunna komma upp till Göteborg :)

Kram Jenny

Anonym sa...

Ja ja ja, så rätt & fantastisk patina på hela arrangemanget!! Me like!

Sa Agneta från Österlen

Hem och Lycka sa...

Aha, nä, då bodde vi inte på samma ställe då men på var sin sida om bron :-D

Törs säga dig att du blir grymt nöjd med en KA, jag vispar t o m grädden med den ;-)

kram Mia

Lotta Sultan sa...

vilken fin blogg du har! hit kommer jag gärna tillbaka!

Tulipa sa...

Hej!
Gamla möbler är en skatt att vårda!
Intresanta och vackra inlägg.

Kram Mariette

Yvonne sa...

Håller med dej om de gamla allmogemöblerna. Jag får rysningar när jag ser så här fina saker. Men tänkt hur mycket som redan har försvunnit ut ur vårt land. När jag öppnade min affär för 7 år sedan och började handla mycket på auktion. Så var det dom stora handlarna som kom med sina bussar och handlade det allra finaste och dyraste möblerna. Och då hörde man att allt skulle till USA t.ex. Vårt kultutarv. Jag grät inombords.
Hoppas det sker en förändring, du hjälper till, för du gör det gamla ofördärvade till inredningasmode.
Hälsningar Yvonne

me and alice sa...

Hej Ingrid!
Det var en härlig skänk du fyndat! Blev det några gobitar på mässan tro?
Kram och trevlig helg!
Susanne

linnea-maria sa...

Äldre möbler är ju så lätta att matcha ihop och kombinera oavsett vilket stilspråk de än har. Jag har börjat intressera mig för möbler efter 1900 som är just allmoge, sånt som kastas på tippen idag, och som kommer att bli antikviteter vad det lider, shabby chic. Möbler från slutet på 1800 är ju också billiga än, vilket jag är glad över, för det gillar jag också. ha det så bra /linnea-maria

Inspirational Container sa...

Veldig fin blogg, håper det er greit jeg lenker deg til min.

Vakre sommerhilsninger fra
Katarina

vosgesparis sa...

really nice funiture especially the old cabinet his very charming.
Have a great weekend.