tisdag 9 september 2008

Skilda världar...


Mitt senaste inköp på möbelfronten är detta spelbord i massiv furu från 1800-talet, i rokokostil. Färgen är avskavd matt svart.
Med några enkla handgrepp blir bordet fyrkantigt, och då dubbelt så stort.


Var tvungen att laborera lite med olika färger (?) till. Här kan vi prata om skilda världar. Den berömda rutan från Mullberry, ancient tartan, (en av mina absoluta favoriter) och ovanpå en quilt med bolsterrand.
Men det ena utesluter väl knappast det andra?


I stearinljusets sken, har det plötsligt tillkommit en TOLIX A-chair. Nu ska bordet flyttas till köket, och frukosthörnan. Få se vad jag hittar på där. Visst ja, ovanför bordet ser ni en av väggplåtarna från mitt förra inlägg i sin helhet.

31 kommentarer:

sommar-rummet sa...

HEJ INGRID!
Först ut i dag tror jag... Länge sen... Du får då till det du, mysig bild. Helt ok att blanda från skilda världar. Det är ju det som gör det levande tycker jag. Ha det gott i veckan! KRAM

Love Your Homes sa...

Alltid lika ljuvligt med inlägg från dig, Ingrid. Det finns få som kan skapa stämmningar som du. Roligt att se vi båda har hamnat i Mulberry-anda, såg du stolen jag förälskat mig i....men så finns det Tolixstolar också och vem vill inte ha såna. Hoppas du har några kvar.
Stor kram från Ingela

Lilla huset på prärien sa...

Åh godispåse - ett inlägg från Ingrid! :) Superfint spelbord, vilka vackra, vackra ben. Och den där stolen... jag vill ha allt! Önskar mig omedelbums hem till din affär!

Kram Jenny

Tina sa...

Fin blogg og masse inspirasjon, jeg titter innom igjen. mvh Tina

Hem och Lycka sa...

Så otroligt fint bord! Och praktiskt också då man kan få det lite större om det behövs. Du gör då bra köp Ingrid ;-) kram!

Jenny Oak Fae sa...

Vilket fantastiskt vackert bord..! Stolen passar jättebra till det.

: )

KRAM, Jenny

<3

summersundays-jw sa...

I love your blog even though I'm unable to read it. So many of the things you have in your photos I also own but you are so good at putting them together & photographing them. Hope you don't mind that I'm adding you to my "favorites". Jan

Floras Kulle sa...

Men ÅH, här har jag missat något! Har aldrig besökt din blogg förut, men det är garanterat inte sista gången... Absolut underbart, och dessutom med butiken på köravstånd hemifrån!
Jag lade raskt in länk till dig, och även en länkad bild om det är OK?
Nu skall jag titta lite mer!
KRAM:Annette

rosenskära sa...

Här är en som inte haft tillfälle att besöka dig i din affär ännu. Som därför har ett enda MÅSTE nästa gång jag är i Göteborg...
Jag tror du har fotat hemma och inte i affären idag.

Har nog sagt det förr - du är fantastisk på material- och stilmöten!

/Lena

Dalatorpet sa...

Åhh vilket fint spelbord :-)

Solsjö - Under en vind sa...

Underbart bord!!!!

Hoppas att allt är bra med dig!

Kramar!

Älfgärdet sa...

Nu spenderar jag några dagar varje månad i Gbg (läser byggnadsvård!) så nu ska jag ta mig sjutton hitta till din butik också!

Helena Dovier sa...

Det var ett toksnyggt bord! Och som vanligt har du fixat till allt så himla fint. Du är helt enkelt bäst på att göra världen vackrare och på att inspirera!

Vad glad jag blev över att du kände till min ljusstake. Jätteroligt att få veta lite mer om den, och toppenbra att få tipset om kaustiksoda. Känner jag mig själv rätt så kommer ljusstaken att få bada efter nyår...

Känner mig lite småkrasslig i dag, som att en förkylning med hosta och skräp är på ingång, men om jag är alert på lördag tänkte jag hälsa på i butiken. Den är liksom magnetisk :-).

Ha en fin onsdag!

Kram från Helena

casa nostra sa...

mooie spullen en mooie foto's heb je ervan gemaakt. heel sfeervol.

linnea-maria sa...

Vilken vacker möbel! Det finns så många smarta möbler från förr. Tänk våra klumpiga 1800-talssängar, man bara hakar ihop sidorna så är det klart, snabbare än ikea och ett platt paket. Qvilten med bolsterrand är såå vacker. Jag gillar dina stilleben /linnea-maria

Sussen sa...

Det ligger en award til deg på bloggen min :-)

LantlivsAnette sa...

Hej Ingrid !
Jaa vad ska man säga , du är ju fenomenal på att hitta saker och att få det så där fint !!
Kram Anette

Galleri Hönshuset sa...

Helt perfect! Ska måla om ett gammalt skrivbord, antingen i matt svart färg eller vitt...Det lutar åt det svarta o nu när jag såg din bild så blir det nog så...Tack för inspirationen. =)Pirre

Kallholmen sa...

Jag älskar skilda världar och lite färg på möbler och tyg. Mysigt att få ses på mässan.
Carolina

Ina sa...

Ååh vilket vackert bord, hur fint som helst och så vackert tillsammans med textilierna!!
Säljer du gamla Tolixstolar? Är ute efter en gammal, gärna lite rostig till vår sons rum.
Trevlig helg!!
Kram Ina

A home far away sa...

Bordet är helt ljuvligt fint och så mysigt det såg ut kvällstid:-

Ha en fin helg
Kram Gunilla i Singapore

hagagården sa...

Vilket fint bord du har hittat,det ser s stämningsfullt ut!!
ha det gott!!
ninni

me and alice sa...

Vilket bord!! Helt underbart!!
Kram Susanne

Viveka i Bläckhornet sa...

Hej!
Har varit inne hos dig en längre tid.Du visar så fantastiska bilder och är en stor inpirationskälla för mig...kommer tillbaka!
Kram Viveka

vosgesparis sa...

i love the picture... like I love the simplicity of it ;)

Pricken över i sa...

Hej! Vilken härrlig sida du har! Massa inspiration. Högst upp på min önskelista står de franska caféstolarna, kanonfina!
Kommer förbi igen :)

MVH

Marie

www.sotstruten.blogspot.com

Sara sa...

Hej hopp! Du har så mycket fint. Ska till Stockholm den 1-2 oktober. Nu till den stora frågan: HUR hittar jag din butik =)
Svara gärna på min blogg.
Kramiz//Zassi
http://katterochpasta.blogg.se

Love Your Homes sa...

Hej .....lektionsdags, hänger du på......Kram Ingela

H A N N A S - F O R M sa...

LJUVLIGT...JAG NJUTER AV VARENDASTE SAK!!

KRAM
Hanna

ColonialEast sa...

Hej Ingrid!

Såg i ett tidigare inlägg att du har jieldelampor i din butik. Skulle så gärna vilja ha en sån. Är de nytillverkade kopior eller nytillverkade äkta Jielde? Hur du nåt pris?

Hälsningar, Petra

Du får gärna maila mig på colonialeast@live.se eller lämna ett meddelande i min blogg

Alexandra sa...

....♥