måndag 2 mars 2009

Antik diskbänk med överskåp


Några antika diskbänkar har jag hittat genom åren. I regel är det då ett skåp, med två dörrar, där toppen är klädd med zink.
Så användbara till lite av varje. Kanske allt annat än praktiska med tanke på den låga arbetshöjden Men vad gör man väl inte för att släpa hem ännu en pryl?


Skulle gärna vilja ha den i vårt badrum, men inser snabbt att det inte finns någon plats där (heller!) Som planteringsbord i ett växthus skulle den väl passa? Visst, men vilka stadsbor har växthus? Suck, det är nog bara att glömma.


Här ser ni denna underbara skönhet i sin helhet, med överskåp i ett stycke. Formspråket är ju så modernt, så gammal den är! Tidlös, helt enkelt. Att använda den som diskbänk skulle nog garanterat ge ryggskott. Men som sagt, det finns väl andra användningsområden.
När jag hittar något ovanligt, är det nästan min skyldighet som "kulturarbetare" att dela den med er. Något jag gör med glädje!

33 kommentarer:

Love Your Homes sa...

Kära Ingrid,
här sitter jag och jobbar med pappersgöra vid datorn mitt i natten, när jag ser ett litet inlägg från dig poppa upp. Sååå uppskattat......

Men du måste väl ändå skämta, ryggskott ..låg diskbänk,,,,nä, inte jag, eller hur!

Jag skulle ändå kunna hitta ett antal andra användningsområden för denna ljuvliga pjäs du visar, akta dig vad påhittig jag kan vara när jag fått för mig något. DEN här vill man ju bara HA!!

Har pratat med käre Per, mailar sen....

Stora kramen,
Ia

Karin sa...

Ohja, som planteringsbänk i växthus skulle den vara perfekt! ;) Otroligt vackert!

Kram Karin

Jenny Oak Fae sa...

Jättefin!!!

Kram, Jenny

<3

Lilla huset på prärien sa...

Hej kära du!!

Underbara saker du hittar jämt :) Den är helt bedårande och du kommer sälja den i ett nafs. Skulle hämtat den själv om det inte vore så att jag har huset fullt med möbler redan... kanske snart dags att sälja av och byta ut något? :) Vi får se...

Min rygg är inte riktigt vad den vore heller för den delen. Måste gå ned en sisådär 50 kilo...

Kram J

Unknown sa...

Hej

En sådann skulle jag vilja ha tag på till altanen.
Tänk vad fint det skulle bli.

Kram CARINA

Yvonne sa...

Bland den finaste möbeln jag sett på länge. Den skulle vara fin överallt. En sån vill jag också vilja "hitta". Ser fram emot att besöka din butik, kanske i sommar.
Hälsningar Yvonne

Vårt lilla hem sa...

En så vacker möbel!! Jag tycker den gör sig bra överallt :)

Kram, Jenny

Millas hem sa...

Hej Ingrid!

Jag var inne här i helgen och saknade dina inlägg, så jag blev glad över att se dina fina bilder!
Underbar diskbänk...hade kunnat diska där länge!:)

Ha en fin dag!

Kram Camilla

gamla skolan sa...

Åh ! Så fint diskskåp ! Det skulle jag vilja ha , passar överallt !!! Kramar Susanne / den gamla skolan

Kallholmen sa...

Underbar möbel, älskar man den så hittar man nog ett användningsområde och en plats.
Jag är "skåpoman" överdoserar med skåp på varje ledig yta...
Tur att det är långt till Göteborg.
Carolina

Hem och Lycka sa...

Å vad vacker.. Så synd att du inte finner plats för den hemma, den är helt underbar..

kram

Bygatan sa...

Hej Ingrid!

Vilket underbart skåp!!

Får man fråga vad det kostar?

Kram Lena

Lundagård sa...

Under, under underbar!

Floras Kulle sa...

Hej Ingrid!

Jo, du... vad gör man inte för att få umgås med dessa charmiga gamla möbler! Jag hade ett pyttelitet trettiotalskök, så jag vet vad man får gå igenom när man skall fixa julbord hemma för trettio personer. Men man är lycklig i ett sådant kök, och det är huvudsaken!

Jag och vännen Marie hade ett allvarligt snack idag, och konstaterade att vi aldrig lyckas ta oss in till sta´n på helgerna för att besöka din fina butik, för då står vi oftast parkerade i MIN butik.

Men det här med "enligt överenskommelse"...? Hrm... skulle man kunna komma någon annan dag i veckan? Typ, fredag...?:-)

KRAM:
Annette

basiclabelSweden sa...

Jättefin blogg, Jag tittade in för att+ minlillaveranda har skrivat att du är Hollandska, jag är bara liten nyfiken ;o).

Helena Dovier sa...

Du är verkligen helt fenomenal på att hitta fina och charmiga möbler, Ingrid! Den antika diskbänken var helt ljuvlig. Varför bor man inte i ett slott så att man kan få plats med allt man vill ha? Fast det vete sjutton om man inte skulle kunna fylla upp ett slott också om man visste att man hade sådana utrymmen :-).

Är du i affären på söndag? Jag funderar på att ta en liten sväng dit.

Kram från Helena

Tulipa sa...

Här är det en guldgruva!

Då får så mycket beröm från alla håll och kanter och jag måste instämma, verkar onekligen vara en unik och sällsynt butik du har!
Kika in hos mig och se bilderna från butiken vi renoverar, en underbar gammal cykelverkstad (mm under årens lopp) ska nu bli blomster/inredningsbutik.
Det är så kul att få gräva fram och skapa i nya lokaler.
Kolla gärna på golvet i förra inlägget, jag tycker det är så vackert så jag måste bara påpeka det...(Även om det kan verka lite påfluget..men jag tycker alla som gillar gammalt skulle se det!)

Ha det bra!/
Mariette

Söta Prickar sa...

Jättefin! Vill också ha :)
Kram/lotta

tindra lite mera sa...

Vad hittar man sån fin gammal vacker "möbel" Glad att du delar med dig!
Hoppas du hittar nånstans att ha den!

Kram Katarina

Helena Dovier sa...

Tack Ingrid för en jättetrevlig prat- och fikastund i dag! Så himla roligt att träffas igen och så kul att återigen titta runt i din fina butik :-). Nu har jag lagt ut några av bilderna som jag tog, och mer kommer i nästa inlägg.

Stor kram från Helena

Maria renoverar sa...

Hej!
Wow, jag får nog ta mig till Göteborg snart. Verkar kanon!
Kram MARIA

Strömkarlen - Vitavillan sa...

Den ser ju fantastiskt fin ut!
Kram Marlene

spetsar och änglar sa...

Åhhh vad fin!!!!

Kram
Heléne

by.hårenberg sa...

Hej svejs! Så mycket vackert du visar! Jag längtar sååå efter att kunna besöka din butik!
Kramar i mssor//la petite perle!

Kamomilla sa...

Visst är det otroligt så låga skåpen var förr! Antingen var man pygmeer eller så hade alla ont i ryggen ;)
Vi har flyttat ett gammalt stockhus och buggt upp det igen. När vi skulle återanvända det gamla överskåpet från köket så gick det inte, för med dagens standardmått på nedreskåpen så skulle det bara ha blivit 15-20 cm utrymme mellan över- och underskåpen!! Det hade väl varit aningen opraktiskt...
Det fick bli öppna hyllplan istället! det stora överskåpet satte vi hjul under och har i hobbyrummet så det fick leva vidare i alla fall.

Önskar att jag hade mera utrymme för jag blir alltid helt kär när jag ser gamla köksmöbler...
Tack för att du delade med dig!

Mvh. Kamomilla

vosgesparis sa...

nice cabinet but what I really like is the Tolix chair ;)

Love Your Homes sa...

Pode falar...até logo, Querida

Kallholmen sa...

Vilken god smak du har Ingrid =)
Kram Malin

n o r d i n g å r d e n sa...

Åh gud, salivavsöndringen blir maximal.... fy f-n va jag skulle vilja ha det diskbänksskåpet, så snyggt!!!! Huh, pulsen höjs, lyckost som fått tag i det, även om det inte ryms någonstans hos dig hemma......

Vårvinterhälsn från Mari.

Flaggduken 2 sa...

Den här snygga diskbänken skulle jag gärna ha hemma hos mig.
Fö har du en jätte snygg sida med en härlig blandning av 1700-tal möter det lite ruffa, så coolt!
Kram Petra

casa nostra sa...

ik ben blij dat ik je weer gevonden heb, nadat we een andere computer aangeschaft hadden, was ik mijn lijst met favorieten kwijt en toevallig kom ik nu dan weer op je blog terecht.

Made in Persbo...Carina sa...

Å vilken ljuvlig möbel! Vill HA! Som du säger...den skulle göra sig fint i ett växthus om planteringsbänk.
Jag måste försöka komma iväg till din fantastiska butik snart. Gissar att jag kommer att behöva ta med mig en släpkärra när jag kommer ;)

Kram Carina

C. Tvillingmamma sa...

underbart!!!